Cultuurcommunicatie in Brussel is - net zoals het cultuurbeleid - erg versnipperd en vooralsnog ontbreekt elke strategie om die snippers samen te voegen. De Brusselse cultuursector mist een gecoördineerde aanpak van zijn cultuurcommunicatie en -uitstraling.
Sinds de publicatie van het Cultuurplan voor Brussel (en al veel langer), pleiten RAB/BKO voor een betere cultuurcommunicatie en -promotie in Brussel. Naast het streven naar één performant en flexibel invoersysteem voor alle culturele activiteiten, beseffen de netwerken ook dat een reflectie nodig is over een gezamenlijke, meertalige cultuurcommunicatie van het volledige culturele aanbod in Brussel.
Sinds 2010 wordt er nauw samengewerkt met visit.brussels wat betreft cultuurcommunicatie en -toerisme (zie ook thema 'Toerisme' >>>). Jaarlijks organiseren de netwerken overlegmomenten voor de communicatieverantwoordelijken uit de culturele sector.
Thema: Communicatie
Een app om de dichtstbijzijnde publieke parking te vinden
Het Brussels Gewest lanceert de applicatie parking.brussels, waarmee je met je smartphone kan zoeken naar de dichtstbijzijnde publieke parking in Brussel en het aantal vrije plaatsen. Voor culturele instellingen kan het interessant zijn deze tool te vermelden in hun communicatie als aanvulling op het openbaar vervoer.
Communicatie
Een nieuwe portaalsite voor en van de Brusselse musea
De Brusselse Museumraad, die 117 Brusselse musea verenigd, lanceert een nieuwe portaalwebsite, brusselsmuseums.be. Bezoekers kunnen concrete, kraakheldere en creatieve informatie terugvinden over alle musea die aangesloten zijn bij de Brussels Museumraad.
Communicatie
Meer zichtbaarheid voor lokale evenementen dankzij een overeenkomst tussen visit.brussels en de gemeente Anderlecht
De gemeente Anderlecht, het Centre culturel Escale du Nord en het Gemeenschapcentrum De Rinck hebben met visit.brussels een overeenkomst getekent om evenementen in Anderlecht op gewestelijk vlak te promoten en een
rechtstreekse export van de gegevens van agenda.brussels mogelijk te maken door de organisatoren van
evenementen via de verschillende communicatiemiddelen van de gemeente en de
partners.
Communicatie
Roel Daenen | Cultuur op de VRT: liefde moet van twee kanten komen
Naar aanleiding van het verdwijnen van het cultuurprogramma 'Bar Du Matin' op radio1, schreef Roel Daenen (Coördinator pers, communicatie en partnerships bij FARO) een open brief in De Standaard waarin hij pleit voor meer cultuur op de VRT en meer samenwerking tussen de openbare omroep en de culturele sector.
Communicatie