Cultuurcommunicatie in Brussel is - net zoals het cultuurbeleid - erg versnipperd en vooralsnog ontbreekt elke strategie om die snippers samen te voegen. De Brusselse cultuursector mist een gecoördineerde aanpak van zijn cultuurcommunicatie en -uitstraling.
Sinds de publicatie van het Cultuurplan voor Brussel (en al veel langer), pleiten RAB/BKO voor een betere cultuurcommunicatie en -promotie in Brussel. Naast het streven naar één performant en flexibel invoersysteem voor alle culturele activiteiten, beseffen de netwerken ook dat een reflectie nodig is over een gezamenlijke, meertalige cultuurcommunicatie van het volledige culturele aanbod in Brussel.
Sinds 2010 wordt er nauw samengewerkt met visit.brussels wat betreft cultuurcommunicatie en -toerisme (zie ook thema 'Toerisme' >>>). Jaarlijks organiseren de netwerken overlegmomenten voor de communicatieverantwoordelijken uit de culturele sector.
Thema: Communicatie
Culturele aanwezigheid en actie | Analyse | Meertaligheid is een kenmerk van de mensheid
Geconfronteerd met de eentalige verleidingen, wijst de sociolinguïst Philippe Blanchet op de noodzaak om meertaligheid te verdedigen en te ontwikkelen. De analyse (in het Frans) bespreekt de relatie met het Engels, de rol en sociale toepassingen, en manieren om echte taaldiversiteit te bereiken.
Communicatie
GDPR: Privacyverklaring online
Na de inwerkingtreding op 25 mei 2018 van het Algemeen Reglement inzake gegevensbescherming (GDPR, RGPD in het Frans), heeft RAB/BKO op haar website een pagina geplaatst die gewijd is aan haar privacyverklaring. Deze pagina informeert u over de persoonlijke gegevens die beschikbaar zijn voor het netwerk en hoe deze beheerd worden.
Communicatie
GDPR, een nieuwe wetgeving van kracht op 25 mei.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) treedt op 25 mei in werking. Deze verordening is ondertekend in april 2016 en heeft tot doel mensen te beschermen tegen de verwerking van hun persoonsgegevens, maar ook om een gemeenschappelijk kader vast te stellen voor gegevensverwerking in de hele Europese Unie.
Communicatie
Eén meertalig communicatiebeleid voor culturele activiteiten in de hoofdstad
Herinner je je nog het voorstel 27 uit het Cultuurplan voor Brussel (2009): "De cultuursector pleit er ook voor dat die organisatie (die zich met cultuurmarketing bezighoudt, nvdr) de krachten die verschillende overheden totnogtoe voor meerdere soortgelijke communicatiekanalen, inzetten, bundelt in - één enkel agenda-magazine, gratis en meertalig, [...] en - één enkele agenda-site (cultuur- en vrijetijdssite) meertalig, met een redactionele insteek en o.m. profiling-faciliteiten en mailservices." Wel, sinds 17 april, staan we een grote stap dichter bij de realisatie van dit voorstel want 5 ministers stemden ermee in om gezamenlijk een jaarlijks budget van € 200.000 vrij te maken ter ontwikkeling van een gezamenlijke, meertalige cultuurcommunicatiestrategie voor Brussel !
Artistieke & culturele sector
Beleid
Communicatie
Samenwerking