Persoverzicht

Radikal: Een Brusselse dansprogrammatie in Berlijn

Op initiatief van Minister Rachid Madrane, ruilde de Brusselse hedendaagse dansscène op 3 en 4 november haar thuishaven in voor Berlijn. In Radialsystem V, een oude fabriek die werd getransformeerd in een ruimte voor kunst en reflectie, vond de tentoonstelling Radical plaats. Net zoals haar voorganger "Indiscipline" in Parijs vorig jaar, kon de tentoonstelling op heel wat succes rekenen. De Standaard gebruikt de gelegenheid om het statuut van dansers in de twee steden te vergelijken.  


En septembre 2016, Paris vécut, le temps d’un week-end, au rythme de l’"Indiscipline" : sous l’égide du Wiels, du Kunstenfestivaldesarts et de Wallonie Bruxelles Théâtre/Danse, le Palais de Tokyo présentait une sélection d’artistes contemporains vivant et travaillant à Bruxelles. Encouragé par le retentissement de ce premier volet, Rachid Madrane, ministre en charge de la promotion de Bruxelles à la Fédération Wallonie-Bruxelles, confiait à Visit.Brussels l’organisation d’une nouvelle plate-forme, à Berlin cette fois, et destinée à faire valoir la danse contemporaine.
Un quatuor de curateurs - les directeurs artistiques du Beursschouwburg (Tom Bonte), des Brigittines (Patrick Bonté), des Halles de Schaerbeek (Christophe Galent) et du Kaaitheater (Guy Gypens) - a alors non seulement établi une sélection de chorégraphes et de pièces, mais dégagé une ligne directrice : cette radicalité qui intitule l’ensemble.(lalibre.be)

Les quatre directeurs ont échangé leur vision de la danse contemporaine et établi une sélection d’artistes qui ont en commun d’aller au bout de leurs propositions physiques et dramaturgiques. (lecho.be)

De Standaard maakt gebruik van de gelegenheid om het statuut van dansers in de twee steden te vergelijken.  

Brussel is echter niet altijd die hotspot geweest voor hedendaagse dans. Het is pas sinds de oprichting van de dansschool Parts, in 1995, dat het succes van de Vlaamse Golf (De Keersmaeker, Vandekeybus, Jan Fabre, Jan Lauwers) een structureel vervolg kreeg. Momenteel studeren er 57 dansers uit 24 landen. Zij blijven achteraf bijna allemaal in onze hoofdstad plakken, met een explosieve groei van de dance community als gevolg.
Lissabon, Wenen, Londen, Stockholm en Amsterdam hebben ook een noemenswaardige dansscene, maar toch is er maar één plek die zich echt kan meten met Brussel: Berlijn. ‘Beide steden zijn grote attractiepolen voor internationale dansers’, vertelt Annelies Van Assche, die aan een doctoraat werkt over de financiële situatie van dansers uit Brussel en Berlijn. ‘Er is een bruisend artistiek klimaat, de huur is er laag en er zijn heel wat ruimtes om te repeteren. Dat trekt veel dansartiesten aan.’(standaard.be)

Bronnen:

Artistieke & culturele sector Europa Toerisme

Nieuws

Veranderingen bij het RAB-team

De samenstelling van het team verandert bij Réseau des Arts à Bruxelles, met het vertrek van Margaux Bernard, die sinds januari 2018 werkzaam is. Zij werpt zich in een nieuw cultureel avontuur als communicatieverantwoordelijke bij Court-Circuit. We wensen haar het beste toe in haar nieuwe functie! Hierdoor komt haar positie vrij, naast de nieuwe vacature 'Evenementen en Administratie' die gelanceerd werd om het volledige RAB/BKO-team te versterken. In de overgangsperiode zal de website daardoor wat minder vaak geüpdatet worden. Dank voor uw begrip!
Artistieke & culturele sector Tewerkstelling
Nieuws

Het UBO-register: wat moet u weten voor uw vzw?

De Belgische antiwitwaswet van 18 september 2017 zet de vierde Europese antiwitwasrichtlijn om in Belgisch recht. Ze verplicht vennootschappen, (internationale) vzw’s en stichtingen om toereikende, accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners of UBO’s) in te winnen en bij te houden. Bestuurders, zaakvoerders, … hebben nog tot 30 september 2019 de tijd om de gegevens over de uiteindelijke begunstigden elektronisch naar het UBO-register te sturen. 
Nieuws

ENGAGEMENT | Meer dan vijftig dossiers over machtsmisbruik in de kunsten ingediend

Korte contracten, freelancewerk en een sector met overwegend veel mannen aan de top. Het zijn ingrediënten die de kunstwereld kwetsbaar maken voor machtsmisbruik. In de nasleep van de wereldwijde MeToo-beweging richtte de Brusselse danser en kunsthistorica Ilse Ghekiere daarom ENGAGEMENT op. BRUZZ sprak haar over de organisatie, die sinds de oprichting meer dan vijftig dossiers behandelde.
Artistieke & culturele sector
Nieuws

Hogere eindejaarspremie en betaalde opleidingen voor freelancers

Dankzij een Vlaams Intersectoraal Akkoord (VIA) tussen de sociale partners en de minister van Cultuur heeft iedereen die in de podiumkunsten- en muzieksector werkt vanaf 2019 recht op een eindejaarspremie. Bovendien komen er middelen vrij voor het terugdringen van de onbetaalde werktijd van freelancers. Met die verwezenlijkingen willen de sociale partners in de sector de precaire omstandigheden van veel kunstenaars en kunstwerkers aanpakken. Dat meldt overleg Kunstenorganisaties (oKo).
Artistieke & culturele sector Beleid