Nieuws

Open brief | De circus-, straat- en kermiskunstensector op de rand van verstikking

In een open brief aan de Waalse Minister van Cultuur Alda Greoli trekt Aires Libres - professionele vereniging van de circus-, straat- en kermiskunsten - aan de alarmbel: de sector staat op de rand van verstikking.

Twintig jaar nadat ze officieel erkend werden door de Franse Gemeenschap, wijst de sector op een chronisch tekort aan financiering en een alarmerende onzekerheid onder kunstenaars.

"Onze dynamische geest wordt vaak gevierd in de pers, onze voorstellingen vinden erg goed de weg naar het buitenland, onze festivals ontvangen honderden duizenden toeschouwers en we bereiken een publiek dat gewoonlijk niet naar voorstellingen trekt, maar onze spelers zijn ten einde raad," schrijven de leden van Aires Libres.

Lees de open brief [FR] >>>

Lees ook over de beëindiging van het project CIRK in Koekelberg >>>

Artistieke & culturele sector Beleid

#5 Covid-19 & de Brusselse kunsten- en cultuursector

Een nieuw seizoen! Ondanks de maatregelen om de huidige gezondheidscrisis te beperken doet de kunsten- en cultuursector haar best om opnieuw op gang te komen. In deze uitzonderlijke omstandigheden blijft RAB/BKO informatie verzamelen en verspreiden, over de taalgrens heen. Net als bij de vorige overzichten vind je hier de steunmaatregelen op de verschillende bestuursniveau's alsook persartikels en links rond de evolutie van de situatie en de gevolgen ervan voor de kunsten- en cultuursector.
Artistieke & culturele sector Covid-19

#4 Covid-19 & de Brusselse kunsten- en cultuursector

Dit vierde persoverzicht rond Covid-19 en de Brusselse kunsten- en cultuursector verzamelt de ontwikkelingen in de zomer. Net als bij de vorige overzichten vind je hier de maatregelen op de verschillende bestuursniveau's, de acties op Europees niveau, alsook nuttige artikels en links rond de evolutie van de situatie en de gevolgen ervan voor de kunsten- en cultuursector.
Artistieke & culturele sector Culturele infrastructuur Publiekswerking Toerisme Covid-19