Nieuws

Open brief | De circus-, straat- en kermiskunstensector op de rand van verstikking

In een open brief aan de Waalse Minister van Cultuur Alda Greoli trekt Aires Libres - professionele vereniging van de circus-, straat- en kermiskunsten - aan de alarmbel: de sector staat op de rand van verstikking.

Twintig jaar nadat ze officieel erkend werden door de Franse Gemeenschap, wijst de sector op een chronisch tekort aan financiering en een alarmerende onzekerheid onder kunstenaars.

"Onze dynamische geest wordt vaak gevierd in de pers, onze voorstellingen vinden erg goed de weg naar het buitenland, onze festivals ontvangen honderden duizenden toeschouwers en we bereiken een publiek dat gewoonlijk niet naar voorstellingen trekt, maar onze spelers zijn ten einde raad," schrijven de leden van Aires Libres.

Lees de open brief [FR] >>>

Lees ook over de beëindiging van het project CIRK in Koekelberg >>>

Artistieke & culturele sector Beleid

Nieuws

Persoverzicht | Podiumtechnici: voor de terugkeer van ethiek en rechtvaardigheid in de cultuur

Technici klagen het ongebreideld liberalisme aan dat de Belgische podiumkunstensector onder druk zet. Zij verdienen ook vandaag nog gemiddeld minder dan 2000 euro bruto tijdens hun hele loopbaan. Onder de nieuwe arbeidsvoorwaarden van de uittredende regering kunnen de technici tot tien dagen na elkaar opgeroepen worden om dagen van twaalf uur te werken. De Franstalige sectororganisatie Association des techniciens professionnels du spectacle (ATPS) sprak zich in een artikel uit over het liberalisme dat de Belgische cultuur 'verziekt en verarmd'.
Artistieke & culturele sector Beleid Economie