Nieuws

BRUZZ | Lancering van het nieuwe magazine

Op woensdag 19 april werd de nieuwe BRUZZ gelanceerd. Het magazine, dat uitgebracht wordt door de Vlaams-Brusselse Media en het vroegere Agenda Magazine en Brussel Deze Week vervangt, bestaat vanaf nu als tweezijdig magazine. Het meertalige aspect, dat erg gewaardeerd werd  in Agenda Magazine, blijft behouden, zowel als de redactionele keuze om het werk van Brusselse kunstenaars en het alternatieve culturele circuit te belichten. 

Even ter herinnering. De Vlaams-Brusselse Media, gefinanceerd door de Vlaamse Gemeenschap en de VGC, kondigden in 2016 een hervorming aan van hun communicatiemiddelen. Daaronder viel ook het drietalige Agenda Magazine, een geliefde tool bij de culturele actoren en cultuurliefhebbers: het magazine was immers een perfect voorbeeld van een taal- en gemeenschapsoverschrijdend medium en belichtte daarnaast ook het alternatieve en minder bekende culturele circuit in Brussel dankzij de expertise van haar redactionele team. 

Het oorspronkelijke idee van de VBM was om het culturele magazine - dat meertalig zou blijven - als leaflet in het actualiteitsmagazine - enkel Nederlandstalig - te steken. Dit zou de zichtbaarheid bij het Frans- en anderstalige publiek erg inperken en botste daarom op heel wat kritiek en standpuntinnames. Zo kwam er al snel reactie van de communicatieverantwoordelijken van de culturele sector en schreef RAB/BKO zelf ook zelf een persbericht (hier te lezen >>>) om de verschillende overheden te wijzen op het belang van deze tool en ze op te roepen om het moment aan te grijpen om echt werk te maken van een gedeeld communicatiemiddel voor Brussel. De oproep vond ingang en leidde tot meer dialoog met en tussen de verschillende overheden over het opzetten van een reële culturele communicatiestrategie voor Brussel. Ook de oproep van de communicatie-actoren viel duidelijk niet in dovemansoren want uiteindelijk koos VBM voor een omkeerbaar formaat (ook wel "tête-bêche" genoemd in de uitgeverswereld). Door langs de ene kant een meertalig magazine te behouden met inhoud over Brusselse kunstenaars en de alternatieve culturele circuit, biedt de VBM toch een compromis tussen hun oorspronkelijk idee en de Brusselse realiteit. 

Daarnaast blijft RAB/BKO zal haar werk en reflectie uiteraard verderzetten rond het thema van de cultuurcommunicatie in Brussel. 

Presse: Nieuw BRUZZ-magazine: 'Nog meer uitzoomen en meer duiding', 18/04/17, bruzz.be

Communicatie

Nieuws

MuseumPASSmusées | Eerste Belgische museumpas schiet uit de startblokken met 6.000 exclusieve passen

Met één pas meer dan 100 musea bezoeken in België. Vanaf september is het eindelijk mogelijk. Om dat in de verf te zetten, start museumPASSmusées met de voorverkoop van 6.000 exclusieve museumpassen, ontworpen door zes Belgische kunstenaars. Goed voor één jaar lang gratis museumbezoek ! De musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië presenteren zich met dit project samen op één kaart met de steun van de ministers van Cultuur Sven Gatz en Alda Greoli. 
Artistieke & culturele sector Beleid Samenwerking
Nieuws

Eén meertalig communicatiebeleid voor culturele activiteiten in de hoofdstad

Herinner je je nog het voorstel 27 uit het Cultuurplan voor Brussel (2009): "De cultuursector pleit er ook voor dat die organisatie (die zich met cultuurmarketing bezighoudt, nvdr) de krachten die verschillende overheden totnogtoe voor meerdere soortgelijke communicatiekanalen, inzetten, bundelt in - één enkel agenda-magazine, gratis en meertalig, [...] en - één enkele agenda-site (cultuur- en vrijetijdssite) meertalig, met een redactionele insteek en o.m. profiling-faciliteiten en mailservices." Wel, sinds 17 april, staan we een grote stap dichter bij de realisatie van dit voorstel want 5 ministers stemden ermee in om gezamenlijk een jaarlijks budget van € 200.000 vrij te maken ter ontwikkeling van een gezamenlijke, meertalige cultuurcommunicatiestrategie voor Brussel !
Artistieke & culturele sector Beleid Communicatie Samenwerking
Nieuws

ENGAGEMENT, een anti-seksismecampagne voor de Belgische kunstensector

Sinds de publicatie van het artikel '#Wetoo: Waar dansers over praten wanneer ze over seksisme praten' en in de nasleep van #MeToo, kwamen Belgische dansers samen om problemen rond seksisme en grensoverschrijdend gedrag in hun sector te bespreken. Het gesprek begon in een gesloten Facebook-groep, #wetoo #makemovement, en werd verdergezet tijdens wekelijkse bijeenkomsten bij RoSa vzw. Uit het debat groeide het online en offline project ENGAGEMENT.
Artistieke & culturele sector
Nieuws

Visit.brussels Awards : de negen winnaars zijn bekend

Negen culturele en toeristische initiatieven uit Brussel die hun stempel drukten op 2017 zijn op donderdag 29 maart tijdens de visit.brussels Award Ceremony & Networking Night gehuldigd. Na de publieksstemming bekroonde de jury van professionals uit de toeristische sector de projecten die in hun domein hebben meegewerkt aan de internationale uitstraling van Brussel in 2017.
Artistieke & culturele sector Culturele infrastructuur Stadsontwikkeling Toerisme