Persbericht

Brusselse Museumraad | Persbericht: Resultaten Museum Night Fever 2017

Volgens de eerste cijfers, werden de 23 deelnemende musea aan Museum Night Fever in totaal meer dan 61.000 keer bezocht in de avond en nacht van 11 maart, goed voor bijna 16.500 unieke bezoekers.


Persbericht 12/03/2017

Sold out en 16.500 bezoekers in de Brusselse musea voor de 10e editie van Museum Night Fever 

Volgens de eerste cijfers, werden de 23 deelnemende musea in totaal meer dan 61.000 keer bezocht in de avond en nacht van 11 maart, goed voor bijna 16.500 unieke bezoekers.

Tussen 19u en 1u ‘s nachts was er naar goede gewoonte opnieuw van alles te beleven en te zien in de 23 musea, en het publiek wist het veelzijdige programma (bedacht en uitgewerkt door bijna 1000 jongeren!) duidelijk te appreciëren. Enkele projecten die eruit sprongen waren:  

-      Het verrassende dierenrijk in het Museum voor Natuurwetenschappen, waar theaterschool Lassaad de dinosauriërs nieuw leven inblies, de Compagnie Artaban de bezoekers meenam op een wonderlijke wandeling langs de fabels van La Fontaine en de jongeren van Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel een meer dan geslaagde workshop Kalligraffiti organiseerden!

-        In het art et marges museum werd alles in het werk gesteld om naar een andere wereld te ontsnappen, dankzij de ateliers van het 1soir collectief, waarin allerlei vliegmachines geconstrueerd werden, en de muzikale acts van E. Kinny, D. Tomandini, K. Danst en R. Trvth.

-        In de Botanique ging de Compania Caminante de hele avond de dialoog aan met de foto-expo van Carle De Keyzer, aan de hand van een reeks dansperformances. 

-     In de expo Just Married in het Museum voor het Kostuum en de Kant werden de bezoekers verrast door een performance van Hélène Picard waarin ze speelde met alle emoties van een aanstaande bruid.

Drie musea namen voor het allereerst deel en kenden heel veel bijval bij het publiek:

-        Bij ARGOS - Centrum voor Kunst en Media, plaatsten de artiesten van vereniging Opera Capture Club een hele avond lang de geschiedenis van dans en performance in de kijker;

-        De Boghossian Stichting (Villa Empain) werd door Destelheide en de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars onder handen genomen en voor een avond veranderd in een « Villa en Pain »;

-        In het MIMA - Millennium Iconoclast Museum of Art voegde het FTRSND collectief een extra dimensie toe aan Cultuur 2.0 en de Delta-expo. 

Alsof de 10e verjaardag nog niet feestelijk genoeg was, werd ze nog extra opgeluisterd door koninklijk bezoek. Museum Night Fever had dit jaar de eer Zijne Majesteit de Koning te mogen ontvangen, die begeleid werd door prinses Eléonore, prinsen Emmanuel en Gabriel. De koninklijke familie genoot met volle teugen van de acrobatische kunsten van Circolito en de schitterende collectie van Train World.

Alle musea kenden een zeer goede opkomst. De grote musea kregen uiteraard verhoudingsgewijs de meeste bezoekers over de vloer (BELvue Museum 9.800 personen, BOZAR 9.500 personen, experience.brussels 4.750 personen , Museum van Elsene 4.209 personen, Coudenberg 3.900 personen), maar ook kleinere musea (zoals Choco-Story 1.350 bezoekers, het Museum voor Fantastische Kunst 2.480 bezoekers, ARGOS 750 bezoekers) kenden volle museumzalen.

De afterparty, in samenwerking met het artiestencollectief MacSwell, in de zalen van Bloody Louis, trok eveneens heel veel volk. Ook hier was de artistieke toets niet ver, met live painting en videomapping naast de verschillende DJ-sets.

Het publiek was opvallend jong, met zo’n 75% van de bezoekers onder de 35 jaar.   

Dankzij de gratis pendelbussen van de MIVB konden de bezoekers zich vlot van het ene museum naar het andere verplaatsen. Ook op de bussen heerste een echte “MNF sfeer”, met performers die zorgden voor originele en onverwachte interventies. 

Belangrijk: de Museum Night Fever pass kan nog tot eind maart worden ingeruild tegen één gratis bezoek in één van de deelnemende musea (geldig voor de meeste musea, zie lijst op www.museumnightfever.be).

Artistieke & culturele sector Publiekswerking

Nieuws

MuseumPASSmusées | Eerste Belgische museumpas schiet uit de startblokken met 6.000 exclusieve passen

Met één pas meer dan 100 musea bezoeken in België. Vanaf september is het eindelijk mogelijk. Om dat in de verf te zetten, start museumPASSmusées met de voorverkoop van 6.000 exclusieve museumpassen, ontworpen door zes Belgische kunstenaars. Goed voor één jaar lang gratis museumbezoek ! De musea in Vlaanderen, Brussel en Wallonië presenteren zich met dit project samen op één kaart met de steun van de ministers van Cultuur Sven Gatz en Alda Greoli. 
Artistieke & culturele sector Beleid Samenwerking
Nieuws

Eén meertalig communicatiebeleid voor culturele activiteiten in de hoofdstad

Herinner je je nog het voorstel 27 uit het Cultuurplan voor Brussel (2009): "De cultuursector pleit er ook voor dat die organisatie (die zich met cultuurmarketing bezighoudt, nvdr) de krachten die verschillende overheden totnogtoe voor meerdere soortgelijke communicatiekanalen, inzetten, bundelt in - één enkel agenda-magazine, gratis en meertalig, [...] en - één enkele agenda-site (cultuur- en vrijetijdssite) meertalig, met een redactionele insteek en o.m. profiling-faciliteiten en mailservices." Wel, sinds 17 april, staan we een grote stap dichter bij de realisatie van dit voorstel want 5 ministers stemden ermee in om gezamenlijk een jaarlijks budget van € 200.000 vrij te maken ter ontwikkeling van een gezamenlijke, meertalige cultuurcommunicatiestrategie voor Brussel !
Artistieke & culturele sector Beleid Communicatie Samenwerking
Nieuws

ENGAGEMENT, een anti-seksismecampagne voor de Belgische kunstensector

Sinds de publicatie van het artikel '#Wetoo: Waar dansers over praten wanneer ze over seksisme praten' en in de nasleep van #MeToo, kwamen Belgische dansers samen om problemen rond seksisme en grensoverschrijdend gedrag in hun sector te bespreken. Het gesprek begon in een gesloten Facebook-groep, #wetoo #makemovement, en werd verdergezet tijdens wekelijkse bijeenkomsten bij RoSa vzw. Uit het debat groeide het online en offline project ENGAGEMENT.
Artistieke & culturele sector
Nieuws

Visit.brussels Awards : de negen winnaars zijn bekend

Negen culturele en toeristische initiatieven uit Brussel die hun stempel drukten op 2017 zijn op donderdag 29 maart tijdens de visit.brussels Award Ceremony & Networking Night gehuldigd. Na de publieksstemming bekroonde de jury van professionals uit de toeristische sector de projecten die in hun domein hebben meegewerkt aan de internationale uitstraling van Brussel in 2017.
Artistieke & culturele sector Culturele infrastructuur Stadsontwikkeling Toerisme