Charter rond socialemediagebruik van de Brusselse GC’s

De Brusselse GC's stelden samen een charter op om kritisch na te denken over het gebruik van sociale media en om hun communicatiestrategie te evalueren.

De Brusselse gemeenschapscentra bevorderen de sociale cohesie in de grootstad. Via hun activiteiten en werking brengen de GC’s mensen, groepen en gemeenschappen met elkaar in verbinding.

De GC’s zijn het er steeds meer over eens dat hun doelstellingen lijnrecht tegenover die van de commerciële socialemediaplatforms staan. De algoritmes die aan de basis liggen van platforms zoals Facebook en Instagram versterken polarisering en maken dat mensen in geïsoleerde bubbels terecht komen. Ook zijn de GC’s ervan overtuigd dat het beleid van die platforms in strijd is met het antidiscriminatieprincipe, een principe dat de GC’s in hun statuten wel onderschrijven.

In de loop der jaren zijn sociale media zoals Instagram en Facebook echter uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van de communicatiemix, ook bij de gemeenschapscentra. De angst om de (online) gemeenschap te verliezen weerhoudt velen ervan om deze ecosystemen achter zich te laten.

Daarom stelden de GC’s samen een charter op rond het gebruik van sociale media en hun communicatiestrategie.

Lees de volledige motivatie van de GC’s en de inhoud van het charter hier.

Gerelateerde inhoud (per thema)

Digitale communicatie: welke kanalen kiezen voor vzw’s?

Digitale communicatie is essentieel voor elke vereniging die haar zichtbaarheid en impact op haar doelgroep wil vergroten. Toch is het…

Charter rond socialemediagebruik van de Brusselse GC’s

De Brusselse gemeenschapscentra bevorderen de sociale cohesie in de grootstad. Via hun activiteiten en werking brengen de GC’s mensen, groepen…