Documentatie

De Munt | Gevolgen van de besparingen: 16 jobs en dans verdwijnen (update 20 januari)

Na de aankondiging van de besparingen door de federale regering, is het duidelijk geworden welke impact die zullen hebben op De Munt. Op een totaal van 32 miljoen euro, moet De Munt 1,4 miljoen besparen. Zestien jobs verdwijnen en de samenwerking met Rosas en andere externe partners wordt stopgezet. Daardoor zal er minder dans te zien zijn in De Munt en worden er geen barokopera's meer getoond. Ook het aantal opera's dat per seizoen getoond wordt, wordt noodgedwongen teruggeschroefd.

Lees het artikel 'Muntschouwburg: 16 jobs weg en geen dans meer', brusselnieuws.be, 16 december 2014.

De reactie van Rosas liet niet lang op zich wachten. Volgens zakelijk leider Frederik Verrote is dit 'een aanslag voor het Brusselse danspubliek, dat we de voorbije jaren aan ons hebben weten te binden'. 
Lees het artikel 'Rosas: 'Aanslag op Brussels danspubliek'', brusselnieuws.be, 16 december 2014.
In een persbericht reageerde ook ###strongop het verdwijnen van dans in De Munt: 'Deze evolutie staat in schril contrast met het belang van Brussel als internationale hoofdstad van de dans. Rosas speelt al dertig jaar al haar voorstellingen in wereldsteden als Parijs, Londen, Berlijn, Amsterdam, New York en in België in Antwerpen, Gent en Brussel. Door de beslissing van Peter de Caluwe zal er in de toekomst voor Rosas geen thuis meer zijn in Brussel. Is de boodschap dat ik op zoek moet naar een andere plek of stad?'
Lees het artikel '###a target="_blank" href="http://www.brusselnieuws.be/nl/cultuur/de-keersmaeker-vol-ongeloof-over-beslissing-de-munt" _mce_href="De" class="redactor-linkify-object">http://www.brusselnieuws.be/nl... Keersmaeker 'vol ongeloof' over beslissing De Munt', brusselnieuws.be, 17 december 2014.

Guy Gypens, algemeen en artistiek directeur van het Kaaitheater, kan weinig begrip opbrengen voor de gevolgen van de besparingen: 'De Munt is de voorbije jaren uitgegroeid tot een goed beheerd en efficiënt gemanaged bedrijf. Aan het wegsnijden van vet komt ooit een einde en dat moment is nu gekomen. Of de federale subsidiegever dat ook in haar beslissing heeft meegenomen en of er dus nagedacht is over de 'opdracht’ van de Munt in relatie tot het nieuwe subsidiebedrag valt te betwijfelen. [...] Dat de dans daar het slachtoffer van wordt is bijzonder jammer en pijnlijk.'
Lees het volledige opiniestuk 'Brussel Dansstad?', kaaitheater.be, 18 december 2014.



Naar aanleiding van haar nieuwe voorstelling Golden Hours, kijkt Anne Teresa De Keersmaeker in een interview met De Tijd terug op de beslissing van De Munt. Hieronder een kort fragment uit het interview:
Is die beslissing van De Munt u daarom zo zwaar gevallen?
De Keersmaeker:
 ‘De Munt heeft de voorbije jaren al zeer zware besparingen moeten accepteren. Ik begrijp dat ze met nog eens een besparing in een lastig parket zitten. Maar ik was enorm geschrokken van het feit dat de dans er het slachtoffer van zou worden.
‘Er is ook het financiële aspect dat zwaar valt. Rosas heeft, zoals alle culturele en sociale organisaties, zelf een besparingsoefening van 7,5 procent achter de rug. Als de coproducties met De Munt wegvallen, is dat een grote streep door onze rekening, en het haalt in één beweging een langdurige publieksrelatie onderuit. Ik begreep de beslissing van Peter de Caluwe niet, nog steeds niet.
‘De productie en de presentatie van dans behoren al vijftig jaar tot de kernactiviteiten van De Munt. [...] Het is mede dankzij deze langdurige samenwerking met De Munt dat Brussel de internationale hoofdstad van de dans is geworden.
[...]
‘Ik hou van Brussel omdat het een gewonde stad is, naar het beeld van dit land: betwixt and between. Het is alles tegelijk: arm en rijk, lelijk en bevallig, onveilig en ontvankelijk. Maar een dansgezelschap heeft een thuis nodig, een theater waar het een vast publiek kan opbouwen. Dat hebben we al die jaren in Brussel samen met De Munt en het Kaaitheater opgebouwd, en nu dreigt dat weg te vallen. Een anker is weggeslagen.’
‘Nu, we zijn nog steeds ‘on speaking terms’. De projecten voor 2015, zoals ‘Golden Hours’, en de tentoonstelling ‘Arbeid in WIELS’, gaan gewoon door. Voor 2016 en de toekomst willen we graag samen met Peter de Caluwe strijden voor het behoud van dans in De Munt.’
Lees het volledige interview 'Ik kan het niet laten me op glad ijs te begeven', De Tijd, zaterdag 17 januari 2015.

Beleid Tewerkstelling