Documentation

Cinquante ans pour le Beursschouwburg: Under Construction since 1965

Cet article n'est pas disponible en français

[Cet article - appartenant à nos archives - n'est disponible qu'en néerlandais.]


Op deze pagina verzamelen we een aantal artikels en interviews naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de Beursschouwburg. Het feestjaar wordt op 5 februari afgetrapt met een 50 uur durende feestmarathon onder de noemer 'Under Construction since 1965'. Algemeen en artistiek leider Tom Bonte was te gast bij tvbrussel. 


Hieronder twee fragmenten uit het interview: Over de programmatie van de Beursschouwburg: We zien en merken dat heel veel kunstenaars vandaag niet meer obsessief bezig zijn met de discipline waarin ze functioneren. [...] Allerlei disciplines lopen in mekaar door. Een jonge kunstenaar vandaag focust niet meer zuiver op beeldende kunst of zuiver op het maken van een dansvoorstelling. Dat loopt in mekaar over. In dat opzicht was 'tussenkunst' hetgeen waar je op dit moment als een hedendaags centrum mee bezig kan zijn. Daarmee wilden we ons ook niet blindstaren op disciplines. In die zin beschouw ik mezelf ook niet als een schouwburg waar je theater kan zien, maar als een huis waar ongelofelijk veel te beleven valt. Kunst is daar een onderdeel van, maar het is zelfs breder dan kunst. Over de besparingen, die bij de Beursschouwburg een impact zouden hebben op het personeel: Je krijgt als kunstenhuis een bepaalde subsidie toegekend en die dient in de eerste plaats niet om personeel te betalen. Personeel heb je nodig om die ultieme doelstelling, namelijk het ondersteunen van kunstenaars en het presenteren van projecten aan een publiek, mogelijk te maken. Dat blijft je doelstelling; het is geen tewerkstellingsproject. Dat was een broos evenwicht en ik weet dat het niet altijd leuk is om dan te verkondigen dat je je eigen personeel begint te viseren. Tegelijkertijd is dat een zoektocht en moet je wat tijd nemen om te kijken wat we kunnen doen. In ons geval, met die gezonde financiële situatie waar we in zitten, hebben we wel wat reserves opgebouwd, dus we kunnen het een aantal jaren uitzingen. Dat combineren we met een personeelsplan waarbij we een aantal mensen die de komende periode zullen vertrekken, niet zullen vervangen. Op die manier vangen we een beetje op dat het geld zal minderen. Bekijk het volledige interview hier >>> Brussel Deze Week bracht Tom Bonte en Dirk Seghers samen. Seghers was van 1990 tot 2006 programmator in de Beursschouwburg. Hieronder een paar fragmenten: Over de plaats van de Beursschouwburg in het Vlaams-Brusselse culturele landschap: Bonte: We staan geboekstaafd als het kleine broertje van Kaai en KVS, maar ik voel de verwantschap steeds minder. We staan dichter bij Recyclart. De grote huizen programmeren van bovenaf. De KVS brengt interessante artiesten van andere culturen op het podium, uit Congo, Marokko, al tien jaar lang, maar dat vertaalt zich niet in de zaal. Het publiek blijft blank. Het is een moedige poging geweest van de KVS om een spiegel voor de stad te zijn, maar het heeft niet altijd gewerkt. Ik denk dat dat komt omdat de programmatie top-down is gevoerd. Jongeren zijn heel autoriteitsgevoelig. Als de grote Koninklijke Vlaamse Schouwburg iets op de affiche zet, dan is de kans groot dat ze er zich tegen afzetten. Over samenwerking:

Seghers: Het is de eerste keer dat Tom en ik elkaar zo lang spreken. (Stilte) Ik zie tot mijn vreugde veel zaken in de Beurs terugkeren die er in mijn tijd al waren. Anderzijds is de omgeving anders. De buurt rond de Beursschouwburg is totaal anders dan die van Recyclart. Context bepaalt alles. Wat in de Marollen functioneert, gaat niet noodzakelijkerwijs hier goed werken. Het zou ook kunnen dat de overheid een samenwerking oplegt. Bonte: Bij de overheid leeft die idee zeker, maar die staat los van de realiteit. Het is niet omdat de overheid denkt dat het goed is, dat het ook goed is voor de stad. De overheid wil vooral budgetten efficiënt inzetten. De overheid vraagt steeds meer aan de culturele instellingen, - we moeten duurzaam zijn, we moeten de jongeren meekrijgen, we moeten een correct personeelsbeleid voeren, het publiek verbreden, enzovoort, enzovoort - maar past haar budgetten niet aan. Ik vind dat de cultuursector daar nogal lauw op reageert en zegt: oké we zullen dat dan maar doen. Lees het volledige interview hier >>> In de volledige editie van Brussel Deze Week (4-10 februari 2015) staat de Beursschouwburg centraal. Met citaten uit het Beursschouwboek, een artikel van voormalig zakelijk leider Hugo Vandendriessche en een interview met de scenografen van Wing Nuts. Lees Brussel Deze Week hier >>> Op rtbf.be sprak Sylvia Botella met Tom Bonte. Hieronder een aantal fragmenten. Over hoe de programmatie van de Beursschouwburg tot stand komt: Dans un premier temps, nous travaillons sur des focus avec des thématiques spécifiques. Nous n’avons pas de saison, ni de festival. Nous voulons rester flexibles. Savoir en mai 2014, ce qu’on va faire en mai 2015, c’est la mort pour un lieu tel que le Beurs. Nous sommes da ns un entre-deux. Très souvent, la thématique naît des discussions avec les artistes et je fais seulement le lien. Cela signifie que la thématique générale excède parfois celle des différents projets, elle est plus large. Mais ce n’est pas grave. C’est aussi une manière de créer une sorte de parapluie pour tous les projets et d’imaginer une brochure bimensuelle ou trimestrielle. Over de geschiedenis van de Beursschouwburg: Lorsqu’on regarde dans un rétroviseur, il peut y avoir beaucoup de nostalgie. Nous avions même pensé au sous-titre No Nostalgia et présenter uniquement des projets de jeunes artistes. Mais ce n’était pas envisageable. L’histoire du Beurs est trop importante, beaucoup d’artistes qui y ont joué, sont devenus, aujourd’hui, les très grands noms de la scène : Anne Teresa de Keersmaeker, Jan Decorte, U2, Tom Waits, The Cure, etc. Sans compter tous ceux qui y ont travaillé et qui ont tissé le maillage culturel flamand tels que Guy Gypens, Johan Wambacq, pour ne citer qu’eux. Pareil pour des initiatives nées au Beurs qui sont devenues des lieux emblématiques de Bruxelles. Argos, ça a commencé avec la collection vidéo du Beurs. Ce qui allait devenir plus tard L’Ancienne Belgique a commencé aussi au Beurs avec une série de concerts sous la houlette de Jari Demeulemeester, etc. Les exemples foisonnent. Lees het volledige interview hier >>>

Secteur artistique & culturel