visit.brussels | Lancering 'Urban Culture Guide'

visit.brussels lanceert haar eerste 'Urban Culture Guide'. Aan de basis van de gids ligt de groeiende interesse van toeristen voor de verschillende aspecten van de stadscultuur. Street art, tattoo shops, skate & roller parken, platenwinkels,… Deze nieuwe gids voorziet liefhebbers van typisch stedelijke kunst van een heleboel goede adresjes.


Persbericht - 19/05/2017 - visit.brussels

visit.brussels lanceert haar eerste “Urban Culture Guide”


Vandaag heeft visit.brussels tijdens een persbezoek haar eerste “Urban Culture Guide” gelanceerd. Aan de basis van de gids ligt de groeiende interesse van toeristen voor de verschillende aspecten van de stadscultuur. Street art, tattoo shops, skate & roller parken, platenwinkels,… Deze nieuwe gids voorziet liefhebbers van typisch stedelijke kunst van een heleboel goede adresjes.

Stadscultuur is meer dan ooit actueel en populair bij een groot aantal jongeren en minder
jongeren over de hele wereld. Om in te spelen op die nieuwe vraag werd de “Urban Cultural Guide” ontwikkeld, met alle musts in Brussel voor de fans van street art, muziek enz.

Wat staat erin?

Voor de gids heeft de vzw Urbana een aantal plekken geselecteerd, die zeker in de smaak zullen vallen. Van dé adressen voor skaters tot hiphopfeestjes, maar ook de meest
emblematische artistieke realisaties van de Brusselse street art: voor elk wat wils.
De “Urban Culture Guide” werd gerealiseerd met de steun van minister Rachid Madrane,
belast met de promotie van Brussel in de Federatie Wallonië-Brussel, die sinds 2016 de
promotie van nieuwe stadsculturen actief ondersteunt.

Minister Rachid Madrane: Stadsculturen hebben in het Brusselse landschap een vlucht
genomen zoals nooit voorheen. Ik vind het dan ook belangrijk om die te ondersteunen en dat doen we sinds 2016. De “Urban Culture Guide” is een geweldig promotiemiddel voor die “cultuur 2.0” die in volle expansie is in Brussel en ik hoop dat hij zowel Brusselaars als toeristen ertoe zal aanzetten om Brussel eens vanuit deze nieuwe invalshoek te (her)ontdekken.”

visit.brussels ontwikkelt het thema “cultuur 2.0” om het Brussels toeristisch landschap verder te diversifiëren en dit nieuw cultureel aanbod in de kijker te zetten.

De gids is gratis en in vier talen verkrijgbaar bij de onthaalkantoren van visit.brussels en in een aantal Brusselse winkels, bars en culturele locaties.

www.visit.brussels/Urban 

Diversiteit Toerisme

Toon enkel RAB / BKO
Persbericht

Stad Brussel | Een nieuwe website voor het Street Art Parcours

Voortaan vindt u het Street Art Parcours van de Stad Brussel online op parcoursstreetart.brussels. Deze nieuwe website verzamelt een honderdtal kunstwerken rond spontane stedelijke kunst of gerealiseerd in samenwerking met het initatief. De website biedt de mogelijkheid om Street art-wandelingen uit te stippelen en te informeren over de nieuwste realisaties inzake stedelijke kunst ophet gemeentelijke grondgebied. 
Artistieke & culturele sector
Persoverzicht

Radikal: Een Brusselse dansprogrammatie in Berlijn

Op initiatief van Minister Rachid Madrane, ruilde de Brusselse hedendaagse dansscène op 3 en 4 november haar thuishaven in voor Berlijn. In Radialsystem V, een oude fabriek die werd getransformeerd in een ruimte voor kunst en reflectie, vond de tentoonstelling Radical plaats. Net zoals haar voorganger "Indiscipline" in Parijs vorig jaar, kon de tentoonstelling op heel wat succes rekenen. De Standaard maakt gebruik van de gelegenheid om het statuut van dansers in de twee steden te vergelijken.  
Artistieke & culturele sector Europa Toerisme
Persoverzicht

Cultuurpool Citroën / Stichting Kanal: steun van Sven Gatz in aanloopfase

De Stichting Kanal, opgericht door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om de Cultuurpool Citroën in goede banen te leiden, kondigde haar aanloopfase aan. Vanaf mei 2018 zal de Stichting een jaar lang een cultureel programma aanbieden, in samenwerking met Centre Pompidou. Daarnaast besliste Sven Gatz, Vlaams Minister van Cultuur en Brussel, dat hij het project drie jaar lang zal steunen met een jaarlijks budget van €250.000.  
Citroën Culturele infrastructuur
Nieuws
Nieuws

Bronks & Montagne Magique organiseren samen "Ménage à deux"

Op 11 en 12 november 2017 bundelden twee Brusselse jeugdtheaters de krachten: gedurende het mini-festival 'Ménage à deux' presenteerden Bronks en Montagne Magique een gemeenschappelijke programmatie. Hoewel ze in het verleden al hadden samengewerkt, kozen ze deze keer voor de complete synergie op vlak van programmatie, promotie, personeelsbeheer, ... Ook taal werd uitgewisseld; de Franstalige voorstellingen werden vertoond in het Nederlandstalige Bronks, en omgekeerd. 
Samenwerking